Kyrkjegardsfjell

Nivå:
Middels (Ett teknisk krevende utfor-parti)

Lengde:
11 km

Tidsbruk:
Ca 1,5 time

Start ved Lundes Turisthandel, følg fylkesveien mot Ringebu, når du passerer Rondevegen Turistsenter kan du krysse vegen slik at du sykler på stien som går parallelt med fylkesveien. Følg denne stien ca. 1km til toppen av Langbakken, følg skiltet Kyrkjegardsfjellet til venstre inn på en grusvei. Etter 500 meter kommer det et veiskille her holder du til venstre og fortsetter rundt svingen, du vil nå komme til et hyttefelt, etter en krapp venstresving tar du neste grusvei opp til høyre, her vil du se en sti med skilt til Kyrkjegardsfjellet. Stien ligger mellom to hytter. Opp mot toppen av Kyrkjegardsfjellet er det harde og gode stier som er fullt mulig å sykle hele veien opp til toppen. På toppen av fjellet får du utsikt ut over hele Venabygdsfjellet, mot Kvitfjell, Jotunheimen og inn mot Rondane.

Etter en pust i bakken på toppen fortsetter du over fjellet og forbi varden. Første delen av nedkjøringen består av morsomme flytstier i enkel vanskelighetsgrad, men enn skal være litt oppmerksom da det er ett par partier med noen større drop. Siste delen av nedkjøringen går gjennom skogen. Her vil det bli noe brattere og litt mer steinete enn tidligere på ruten. Vær oppmerksom på at stenene kan være fryktelig glatte hvis det er vått.

I bunn av bakken kommer du ut på langrennsløypa. Har tar du til venstre. Følg langrennsløypa noen hundre meter til du kommer til et veiskille, har står det et langrennskilt, følg skiltingen mot Trabelia. Denne delen av runden går på brede fine stier/traktorveier hvor skiløypa ligger på vinterstid. Stien går litt opp og ned i terrenget, men ingen store utfordringer på denne delen. Etter ca. 700 meter vil du passere Gulltjønnet på høyre side. Fortsett forbi vannet og etter i underkant av 1km vil du komme ut på Gulltjønnvegen (grusvei). Følg grusveien oppover til du er på toppen av Langbakken igjen. Du kan her velge å ta runden en gang til eller sykle samme vei tilbake til Lundes Turisthandel som du kom.