Barnevennlig runde om Lundes, Venabu og  Spidsbergseter

7 km

Tidsbruk:
2 timer

Fra Spidsbergseter på grusveg ut mot fylkesvegen. Ta inn på sti ved første hytta til høyre og følg denne (går langs grusvegen) ut til Spidsbergseter-skiltet/blåtraktoren. Ta av på sti til høyre (langs med fylkesvegen) og hold denne til litt etter Forrestadseter. Her krysser du vegen og kommer inn på sti, hold høyre og hold deg til den øvre stien. Når du kommer ut på grusvegen (den som går mot Veslefjell) tar du til venstre et kort stykke og så høyre inn på seterveg. Følg setervegen et lite stykke og ta så av inn på tydelig sti til høyre.

Stien følger du helt frem til ny grusveg (du kommer ut i bunn av en bakke). Grusveg noen km opp til sti/veg-kryss med skilt for blant annet Myfallet, Venabu og Forrestadseter. Følg T-merket sti til høyre. Her er det vått noen plasser og klopper siste stykke mot Venabu. Her krysser du fylkesvegen og tar forbi brygga til venstre. Følg fin sti langs vannet (Søre Fiskeløysa) og videre på T-merket sti ut på grusveg (midt i et hyttefelt). Ta høyre på grusvegen. Her er det veg i noen km før den går over til å bli sti. Følg rett frem hele tiden så kommer du tilbake til Spidsbergseter. Ved enden av stien kan du velge om du tar tilbake over bekken (på bru) til hotellområdet eller om du tar høyre på grusvegen og opp til Flaksjølivegen herfra.

Du kan også sykle denne turen fra Lundes ved å parkere på Lundes for så å følge stien  som går parallelt med fylkesveien opp til Venabu for så å sykle til venstre ved brygga.