Brennflya – Dørfallet – Veslefjell

Nivå:
Middels (mye sti, men ikke så kupert)

Lengde:
14 km

Tidsbruk:
1,5–2 timer

Start ved parkeringen på Saltashaugen (blå traktoren), husk å betale P-avgift. Her krysser du over fylkesvegen inn på fin sti som du følger uten å ta av på andre stier, stien går lett mot høyre. Du kommer ut ved Mya, som krysses over stor bru (må gå over denne). Her tar du sti til venstre og følger denne i noen km uten å ta av på andre stier. Det er en del skikkelig våte partier her, men det er absolutt verdt det når du kommer forbi dette. Etter et fint flytparti skal du ta av på sti til høyre rundt Brennflya. Her er det fantastisk fin singletrack med fint underlag og artige små svinger. Når du kommer ned til stikryss skal du fortsette rett frem på sti. Denne er i stort sett fin men noen våte partier må også passeres. Følge stien helt til du kommer ut på større råk. Her tar du til venstre og kan enten krysse bekken og sykle inn for å se Dørfallet (samme veg tilbake over bekken etterpå), eller du kan ta inn på T-merket sti til høyre. Her sykler du forbi noen fine utsiktspunkter hvor du ser Dørjuvet på nære hold. Følg T-merket sti helt frem til et større stikryss. Her tar du til høyre mot Veslefjell. Du kan velge å avslutte turen med å ta med toppen av Veslefjell – da får du litt artig nedoverkjøring på sti og grus, eller du kan sykle på nedsiden av Veslefjell. Her er det i stort sett fin og bred sti, med noen våte partier innimellom. Siste stykket frem til grusvegen er litt kranglete med mye stein. Følg grusvegen nedover og krysse bru over Mya (bom over brua, så husk å bremse i tide). Fortsett grusvegen opp mot fylkesvegen og ta av på sti til høyre mot Forrestad seter. Kryss over vegen litt før seteren så finner du fin sti på andre siden. Denne kan du følge hele vegen tilbake til parkeringen på Saltashaugen.