Svartfjellrunden

14 km

Tidsbruk:
4 timer

Start ved Spidsbergseter, Lundes eller Venabu. Følg Flaksjølivegen frem til vegkryss «Svartfjellvegen». Følg Svartfjellvegen i 2 km til bunn av Svartfjell. Følg stien som går rett frem og oppover i ca. 100 m, her tar det av en smal sti mot høyre og forbi Svartfjellseter, følg gjerdet. Ved første lille stikryss skal du følge stien mot venstre.  Du skal følge denne stien uten å ta av på noen andre stier. Det er noen våte områder men disse er du raskt forbi, husk å ikke lage stien bredere!. Når du runder en liten opphøyning i terrenget og får utsikten rett inn mot Rondane kan du glede deg til fin fjellstisom går over noen «åser» som er tørre og fine. Hvis du stopper her og ser tilbake mot Svartfjell så ser du stien du skal opp etterpå. Etter den siste åsen kommer du ned til bjørkeskogen og skal der over en liten bekk. Her blir det vått et lite stykke. Du skal straks ta av på sti rett opp til venstre, denne er ikke veldig synlig i starten, men er du observant så ser du den. Nå blir det oppover et langt stykke og det er absolutt lov å stoppe for noen pustepauser. På toppen av Svartfjell kan du nyte utsikten, få i deg litt næring og puste litt før du starter turen nedover på andre siden toppen.

Stien ned for Svartfjell er tørr og fin, det er noen steder du må klive forsiktig men det er ikke krav om noen klatrekunnskaper for å ta seg ned. Du har sti helt ned på Svartfjellvegen igjen, her tar du den samme vegen tilbake til hvor du startet.